Aplikovanou behaviorální analýzu vnímám jako skvělý nástroj pro práci s dětmi (nejen) s autismem, s nimiž pracuji na dobrovolné i profesionální bázi již přes 10 let. Ze všech různých směrů a přístupů, které jsem měla možnost si v praxi vyzkoušet, mě právě ABA oslovila nejvíce. Během terapií vnímám radost, kterou společně s dětmi můžeme prožívat. Nejvíce mě však naplňuje, když vidím, jak se děti díky terapii rozvíjí a také to, že tento pokrok můžeme spolu s rodiči přesně sledovat.
ABA se věnuji od roku 2018. Vystudovala jsem magisterský obor Speciální pedagogika a současně bakalářský dvouobor Psychologie a sociální práce na MU v Brně. Postgraduálně jsem absolvovala certifikovaný kurz Aplikované behaviorální analýzy na Florida Institute of Technology. V současnosti se věnuji doktorskému studiu speciální pedagogiky na Institutu výzkumu inkluzivního vzdělání na MU v Brně a působím v Centru aplikované behaviorální analýzy pod supervizí certifikovaných behaviorálních analytiček.
Konzultace a vedení intenzivního programu ABA
Konzultace a supervize se zaměřují na - rozvoj dovedností dítěte, snížení jeho
problémového chování a zaškolení lidí, pracujících s dítětem v rámci ABA programu.
Na začátku programu se provádí hodnocení dovedností, příp. problémového chování dítěte.
Poté se stanovují cíle pro rozvoj dovedností v rámci individuálního terapeutického plánu
(ITP) a probíhá proškolení rodičů/asistentů. Cíle intenzivního ABA programu jsou stanoveny
na základě společné konzultace a především na potřebách a zájmech dítěte. Zaměřují se
zejména na - komunikační, sociální, sebeobslužné, akademické, kognitivní a herní
dovednosti a podporu samostatnosti. Tyto jsou cíle průběžně aktualizovány.
Během supervizí poskytuji zpětnou vazbu na práci s dítětem a monitoruji jeho progres.
Spolupracuji s klienty dlouhodobě na pravidelné bázi, minimálně 2 měsíčně.
Přímá práce s klientem
Jedná se o přímou terapeutickou práci s klientem, tzv. jeden na jednoho. Sezení trvá
zpravidla 2-3 hodiny ve vhodně upraveném prostředí.
Telehealth
Telehealth je využití informačních technologií při poskytování odborných služeb. Je skrze něj
možné poskytovat konzultace/supervize a také vést přímou práci s pokročilými studenty,
pokud splňují určité prerekvizity.
Telehealth umožňuje překonat některé bariéry – vzdálenost, čas, dlouhodobé nemoci, aj.
Tato forma poskytování služeb nalezla velké uplatnění například v době covidu.
V rámci služeb ABA se jedná zpravidla o online schůzky v reálném čase
(rodič/asistent+supervizor; dítě/student+supervizor/terapeut), nebo o poskytování zpětné
vazby k videím, viz. následující služba videokomentář. Dalším příkladem může být vedení
tzv. knihy ABA programu v online podobě.
Po společné domluvě je v určitých situacích využití telehealth v rámci poskytování ABA
služeb vhodné a přínosné. Při poskytování ABA služeb skrze telehealth dbám na ochranu
osobních údajů, aby byla vaše data bezpečně uložena.
Videokomentář
Video ze sezení rodiče/asistenta s dítětem je užitečné pro všechny strany. Rodič či asistent
má možnost pozorovat svoji práci s dítětem, což mu samo o sobě může přinést cenné
informace. Ve spojení s odbornou zpětnou vazbou supervizora má k dispozici objektivní
záznam, ke kterému se může opakovaně vracet a čerpat z něj.
Poradenství ve školních zařízeních
Nástup do mateřské i základní školy je důležitým milníkem v životě každého dítěte. V rámci
vzdělávání má vaše dítě možnost rozvíjet důležité kompetence, zejména pak sociální a
akademické. Vzdělávání ve škole se liší od péče v domácím ABA programu. Přináší mnoho
výzev i příležitostí pro dítě i jeho okolí. Reciproční spolupráce mezi ABA supervizorem,
pedagogickým personálem a třídním kolektivem může pomoci překlenout toto období tak,
aby mohlo vaše dítě čerpat z pobytu ve škole co nejvíce.
Poradenství ve specifické oblasti chování
Pokud je Vaše dítě tzv. neurotypické (komunikuje, dochází do běžné školy, apod.), ale
zažívá problém v určité oblasti - problémové chování, spánkový režim, socializace, příjem
potravy, aj. - můžeme se společně zaměřit pouze na tuto oblast bez nutnosti zavedení
intenzivního programu. ABA staví na všeobecně platných principech lidského chování a je
tedy vhodná pro všechny.
Hodnocení dovedností pomocí VB-MAPP /Essentials for Living
Hodnocení dovedností je stavebním kamenem intenzivního ABA programu. Díky výsledkům
můžeme objektivně pozorovat vývojovou úroveň dovedností vašeho dítěte a rozhodnout se,
jaké cíle budeme budovat v rámci programu.
Po hodnocení získáte zprávu s popisem dalšího postupu v terapii a díky navazujícím
hodnocením (po 6 až 12 měsících) můžete sledovat pokrok vašeho dítěte. Délka hodnocení
se pohybuje mezi 4 a 12 hodinami (podle úrovně dítěte). Hodnocení provádí behaviorální
analytik nebo jeho asistent během pozorování, hry, ale i strukturovanějšího dotazování či
plnění úkolů.
Semináře, workshopy, webináře pro jednotlivce, skupiny i organizace
Kromě zmíněných služeb poskytuji také školení, workshopy a semináře pro širokou i
odbornou veřejnost.
V rámci studia a spolupráce s Masarykovou univerzitou jsem měla možnost navázat kontakt
s tuzemskými i zahraničními školami a organizacemi, a podílet se na řadě národních i
mezinárodních projektů zaměřujících se na ABA, a zejména pak na trénink rodičů a učitelů.
Aplikovaná behaviorální analýza má velký přesah, její prvky můžete využít také v
diagnostice, managementu, v klinické, psychologické a pedagogické praxi.
Pokud máte dotaz nebo zájem o spolupráci, neváhejte mě prosím kontaktovat přes záložku
Kontakt.